שוברים את הכלים

פורסם לראשונה ב"תפוז" ב 3 נובמבר 2010

כשעבדאללה הרצף סיים לרצף את כל הבית ואת רוב קירות המטבח, עדיין לא ידעתי כיצד אני רוצה לחפות את "מאחורי הכיריים". ידעתי שאני הולכת, סופסוף, לעשות את הפסיפס שחלמתי עליו, מקרמיקה ושיברי כלים שאספתי, אבל איפה, איך, כמה , לא היה לי מושג. עבדאללה ניסה להבין ולהמליץ מניסיונו ובעיקר לשכנע אותי להמשיך את החיפוי של שאר המטבח גם שם.

קשה נורא להסביר לבעלי מקצוע שאת מעוניינת לעשות פסיפס מכלים משומשים, שבורים ושאריות קרמיקה. הם לא מבינים למה לא לבצע עם חומרים חדשים ואם אפשר גם חלקים ומבריקים…
שני האחים עבדו אצלנו בשישבת, כשלא עבדו אצל המעסיק הראשי שלהם. אחד מאיתנו היה נוסע לקחת אותם מהבית והשני מחזיר אותם בסוף יום העבודה.
זה היה אחרי אינתיפאדה אחת ולפני השניה.
לפעמים עבדאללה היה מזמין אותנו להכנס לקפה ולפעמים מוסטאפה היה מתחנן שנכנס והוא יכיר לנו את המשפחה. הכל התנהל בשלווה גדולה, והקפה היה נהדר.
הרגשתי שאני ממציאה את הגלגל. לא ידעתי שעשו את זה לפני ולא היו ברורים לי חומרי המליטה, ההדבקה והאיטום. לא היו לי תשובות. רק עוד ועוד שאלות…
אני לא זוכרת את הרגע שבו קיבלתי את ההארה איך לסדר את הפסיפס על המשטח, אבל כשהיא הגיעה הייתי מאוד מרוצה. וגם עבדאללה.
זה לא שביצעתי את הפסיפס במיידי, לזה נדרש שיחלפו עוד כמה חודשים טובים, אבל לפחות ידעתי איפה לחפות באריחי המטבח ואיפה להשאיר מקום לפסיפס.

עבדאללה בא מכפר קטן קצת אחרי צומת תפוח. הוא גר בבית וורוד על גבעה שמשקיפה על נוף שומרוני נהדר. אח שלו, מוסטאפה, שתפקד על תקן העוזר שלו, גר בעמק שמתחת לגבעה, בלב ליבו של מטע זיתים. לעבדאללה, סב לכמה נכדים,יש לב גדול והוא מרצף באבן עם הלב באהבה גדולה.

הייתי חייבת להחליט כיצד להנחות את עבדאללה. עקום, אני יודעת להניח בעצמי אבל איפה שצריך להניח ישר ומפולס היה כדאי מאוד שעבדאללה יתערב…

בחודשים שיחלפו אחרי סיום העבודה של עבדאללה, אני אתלבט הרבה ואבשיל ואצור את הפסיפס המדובר, על בחירת הגוונים , החומרים, אופן השבירה והחיבור. הרבה למידה תעבור עד שאבחר את חומר ההדבקה (לא הייתי חוזרת על זה היום) וגוון מילוי המרווחים. אבל כשיגיע הזמן הנכון לביצוע, הפסיפס יהיה "בול" מה שהתכוונתי..

רק עבדאללה חסר פה לומר את דעתו. אני יודעת שמטבעו הוא היה מעדיף משהו יותר מפואר ונוצץ, אבל אני גם יודעת שהוא היה גאה באיך שהשלמתי את העבודה שלו ומבין ומעריך את היצירה הצבעונית שלי. כי לעבדאללה יש רגישות לצבעים. אחרי הכל, הוא גר על גבעה בשומרון בבית שצבוע כולו בוורוד…

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.